jazzX

jazzX is in 2014 gestart vanuit zorgen over de wijze waarop overheidsbezuinigingen op podiumkunsten doorwerken op de vernieuwing van de muziek. Met name voor jonge jazzmusici, in de eindfase van hun studie of net afgestudeerd aan Nederlandse conservatoria, is dit een groot probleem. Er zijn te weinig podia, waar jonge jazzmusici eigen muziek
kunnen spelen voor een luisterend publiek. Zo komt het componeren van eigen werk niet tot ontwikkeling. Dat is geldverspilling omdat de kwaliteit van de opleidingen hoog is. Maar het is vooral ook een grote belemmering voor een blijvende vernieuwing van de muziek.

Doel jazzX
Het bijdragen aan blijvende vernieuwing van de muziek door het ondersteunen van eigen werk van jong jazz talent.

Werkwijze
jazzX steunt jonge jazztalenten op de volgende manieren:
– een concert op het professioneel geoutilleerde podium van de Pletterij in Haarlem.
De musici spelen alleen eigen composities. jazzX zorgt voor een luisterend publiek.

Wat een intieme, voor de musici waardevolle ervaring oplevert.
– ruime publiciteit in Haarlem en omgeving (zie onder).
– faciliteert live interviews in het jazzprogramma op Haarlem105 Radio en tijdens het
concert. De jonge musici doen zo ervaring op om voor het publiek te praten over
hun muziekopvattingen en ambities.
– bij voorkomen ondersteunt jazzX de musici met marketing en publiciteit en brengt jazzX musici in contact met jazz journalisten.

Bereik Concerten
Vanaf 2014 zijn in totaal 18 jazzX concerten georganiseerd. Het aantal bezoekers per concert is beperkt en fluctueert. Dit komt doordat de jonge jazzmusici nog geen naam hebben opgebouwd en door het soms complexe of experimentele karakter van hun muziek. In het seizoen 2017-2018 waren er gemiddeld 27 betalende bezoekers per concert. Op de projectwebsite jazzx.nl is een overzicht van de uitgevoerde concerten te zien. Alle musici zijn onlangs professioneel opgeleid aan de Nederlandse conservatoria. Geen van de musici heeft al grote naamsbekendheid opgebouwd. Om te zorgen voor kwaliteit heeft jazzX een comité van curatoren aangesteld.

Organisatie
– jazzX huurt de zaal van de Pletterij voor de concerten. De huurkosten zijn laag omdat de Pletterij grotendeels (geluid, media, techniek) met vrijwilligers werkt.
– jazzX nodigt geïnteresseerde jonge jazzmusici uit zich met een CV aan te melden. In overleg met het comite van curatoren wordt het jaarlijkse concertprogramma samengesteld.
– Wij streven ernaar de bands een gage van € 300 te betalen. jazzX vindt het belangrijk dat de musici ‘iets’ overhouden aan de optredens. Dat drukt waardering uit voor hun creatieve, niet-commerciële werk en is vrijwel alle gevallen voor de musici hard nodig.
– jazzX verkoopt kaarten aan het publiek. Ook melden we onze concerten aan voor We are public. Doel is een nieuw, jong publiek in concact te brengen met nieuwe muziek van generatiegenoten. Verkoop via dit platform betekent echter dat we slechts de helft van de ticketprijs ontvangen. Omdat het aantal bezoekers per concert varieert, zijn de inkomsten uit entreegelden ook sterk wisselend. De drie concerten in het najaar van 2017 waren min of meer kostendekkend, maar de vier concerten in het voorjaar 2018 niet. De bestuursleden van Stichting artX vullen tekorten persoonlijk aan. Dat is uiteraard structureel niet haalbaar. Daarmee dreigt dit podium voor eigen werk van jonge jazzmusici verloren te gaan. Dit is een belangrijke reden om externe steun voor dit unieke initiatief te vragen.
– jazzX heeft een digitale nieuwbrief en website en geeft via sociale media en anderszins ruchtbaarheid aan de concerten. De concerten worden ook via de gebruikelijke kanalen van de Pletterij (persberichten, uitagenda’s, digitale media) en via Haarlem105 aangekondigd. jazzX ondersteunt actief een nieuw initiatief om samen met andere podia in Haarlem en omstreken (w.o. Philharmonie en Pletterij) publiciteit te organiseren.
– de live streams van de concerten zijn na afloop te bekijken op het You Tube kanaal van de Pletterij. De bands krijgen de beschikking over een kopie van de kwalitatieve opname van hun concert. De TV zender van Haarlem105 zendt in de week na een concert samenvattingen van het concert uit.